Wednesday, June 01, 2005

Rousseau: Les Confessions

Augustine judged himself; professed to care nothing for our the jury's opinion, for he knew his fate; God was not his tribunal, he was merely the bailiff. Tolstoy's confession is less one than an apologia, and less an apologia than a jeremiad against the Orthodox establishment. Rousseau knew what he was at; he judged himself also, only dared us the jury to condemn him in spite of his plea:
Je me suis montré tel que je fus: méprisable et vil quand je l'ai été; bon, généreux, sublime, quand je l'ai été: j'ai dévoilé mon intérieur tel que tu l'as vu toi-même. Être éternel, rassemble autour de moi l'innombrable foule de mes semblables; qu'ils écoutent mes confessions, qu'ils gémissent de mes indignités, qu'ils rougissent de mes misères. Que chacun d'eux découvre à son tour son coeur au pied de ton trône avec la même sincérité, et puis qu'un seul te dise, s'il l'ose: je fus meilleur que cet homme-là.
Daring us is behind much of Rousseau's writing.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home